Monday, May 14, 2007

the grudge 2


فيلم من انتاج 2006 و هو لحد دلوقتي
جزئين ؛ هو فيلم رعب زيه زي كتير من افلام الرعب
اللي بتعتمد علي شد الأعصاب مش المشاهد اللي بتمطر دم ؛
بس مش قصة الفيلم اللي شدتني لأن من رأي انها قصه مكرره في افلام كتير قبل كده زي
the ring 1 : 2002
the ring 2 : 2005
dark water : 2005

بس اللي شدني في الفيلم و حسيت انه جديد و هو اللي خلي الفيلم
فيه شدة اعصاب نوعا ما هو المؤثرات الصوتيه اللي انا شخصيا
مكنتش سمعتها في فيلم قبل كده بالاتقان ده و اللي توصلك الاحساس
بالقشعريره حتي لو انت مش باصص علي الصوره ؛
بس الفيلم في مجمله مش فيلم وحش و برضو مش فيلم جديد بس

انا ادي جيزه للمؤثرات الصوتيه
احب اقول كمان ان الفيلم ليه جزء انتج سنة 2003 و كان بعنوان
ju-on: the grudge


و جزء انتج سنة 2004 و يعتبر الجزء الأول بعنوان
the grudge


و الفيلم كان ليه اجزاء قديمه ليها نفس العنوان كانت انتاج سنة
1915 ؛ 1917 ؛
و الجزء التالت الحديث محطوط علي ليستة الانتاج القادم بتاريخ 2008
بس اخر حاجه احب اقولها ان اللي عايز يتفرج علي الفيلم يبقي ما يعليش
الصوت اوي لأنه مررررررررررررررررررررعب
سلام


13 comments:

SomeOne said...

أنا كل لما عدي من قدام السينما

واشوف البوستر الرائع بتاع الفيلم
ببقى عايز ادخله

بس بيحصل حاجة ومدخلوش


بس حدخله ان شاء الله

يمكن يطلع وحش زي ما بتقولي
اصلي بحب الافلام الوحشة

:P

مجهول said...

رعب تاني؟؟؟؟؟؟
ايه يا بنت يا كوكي انتي مش حتبطلي افلام
يعني مش حتبطلي سيما شويه بقا
انتي شغاله في كل حاجه كده
يا بنتي ربي كوكو الكميل احسن وبلاش افلام الرعب اللي حتبوظ دماغكوا دي
قال واحده بتطلع من شريط فيديو قال
يا نهار ابيض
ههههههههههه
بجد انا شفت فيلم
ring 1
في السيما وكنت حموت من الرعب
عندهم افلام الرعب احتراف وتكامل
من الموسيقي والقصه والسيناريو والمكياج والملابس والاضاءه
فعلا ناس بتشتغل صح
تحياتي ليكي
وحقولك زي عمك ديفيد سانتوس
good work

كراكيب عادل said...

فعلا افلام الرعب اهم حاجة شد الاعصاب والموسيقي مش مناظر الدم والمناظر المقززة وخلاص

بس اية دة انتي قلبتي منتجة ولا اية

ومدينة الشلالايت حلو الاسم دة عجبني

احب اعرفك ان المدام والاولاد بيحبوا مدونتك جدااا
وانا كمان بزورها كتير

تحياتي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

انا بحب افلام الرعب جداا وبتفق معاكى فى ان الفيلم دة من افضلهم

لكذا حاجة بس يكن تصدقى انى اول مرة اخد بالى من موضوع الموثرات الصوتية دى

يا مراكبي said...

فيه كوكو في الدنيا بيحب أفلام الرعب بالشكل ده؟ ما بتخافيش لما بتشوفيها ومعاها المؤثرات الصوتية اللي حكيتي عليها دي؟

Esmeralda said...

ربنا يسهل و يقع فى ايدى و اشوفه

اصلى غاويه

انتى دارسه ايه؟؟؟

شباب روش طحن said...

الفيلم ده لسه نازل عندنا في السينما رغم أنه معروض في محلات الإنتر نت قبل ما ينزل في السينما بكتير أنا شفت الجزء الأول وجزء من الجزء التاني شكله كويس بس أظن أنه أحسن من الأول إلي حد ما

رفقة عمر said...

ازيك يا كوكو اخبارك ايه انا جيت اطمن عليكى لانى مش متابعه جيدة للافلام عامله ايه فى الامتحانات بدات ولا لسه ربنا يوفقك ان شاء الله

ma 3lina said...

السلام عليكم
بيعجبني جدا المواصيع اللي بتتكلم على رأي في الأفلام .. لأني بصراحة لما عملت المدونة كنت عامل لابيل عن الأفلام بس الحقيقة ما كتبتش كتير .. يمكن يكون كسل مني ولا حاجة

بس واضح إنك بذلت مجهود في تجميع المعلومات عن السلسلة وإن كنت بصراحة مش بحبها

بحب نوعية الأفلام اللي زي أميلي صاحبة صورة مدونتك هههههه

أسعدني جدا مروري بمدونتك وقراءة مواضيعها

لكي مني خالص التحية

Diyaa' said...

صباحه رعب ..أنتي رايقة والله :))
أهم حاجة انك اتبسطتي ..والمؤثرات الصوتية في هوليوود بقت لعب عيال خلاص
بس بجد مبدعين ..لو استغلوها في حاجة أفيد من فيلم رعب
المهم ازيك
وازي الميل اللي مش رديتي عليه :(
يا رب تكوني كويسة
سلام عليكم

koukawy said...

شادي 00 مش وحش
*******************************
مجهول 00 او اي اثاره يا مجهجه
***************************
كراكيب 00 بسطني اوي لما قولتلي ان المدام و الأولاد بيتبعوا معاك
مش متخيل قد ايه فرحت ؛ بس انت بتدخل من زمان ليه مش بتسيب كومنتس ؟؟؟
********************************
الغزالي 0 اي خدمه انا اديتك بالك
*******************************
يا مراكبي 00 بتسرع و بموت من الرعب بس لازم اتفرج عشان انقد
********************************
ازمرلدا 00 يا رب تشوفيه
ياه ه ه حاجات كتير
****************************
شباب روش طحن 00 انا مشفتش الأول
****************************
رفقة عمر 00 انا كويسه الحمدلله ميرسي علي الزياره
*********************************
ما علينا 00 انا مش بتستهويني الأفلام الرعب بس برضو زي ما قلت للملااكبي لازم اتفرج عشان انقد
بس نوعية اميلي بالذات نادره انك تلاقيها فيها اتقان اوي
*******************************
ضياء 00 متزعلش هحاول اشوفه الجمعه بس يا رب يبقي في وقت

koukawy said...

شادي 00 مش وحش
*******************************
مجهول 00 او اي اثاره يا مجهجه
***************************
كراكيب 00 بسطني اوي لما قولتلي ان المدام و الأولاد بيتبعوا معاك
مش متخيل قد ايه فرحت ؛ بس انت بتدخل من زمان ليه مش بتسيب كومنتس ؟؟؟
********************************
الغزالي 0 اي خدمه انا اديتك بالك
*******************************
يا مراكبي 00 بتسرع و بموت من الرعب بس لازم اتفرج عشان انقد
********************************
ازمرلدا 00 يا رب تشوفيه
ياه ه ه حاجات كتير
****************************
شباب روش طحن 00 انا مشفتش الأول
****************************
رفقة عمر 00 انا كويسه الحمدلله ميرسي علي الزياره
*********************************
ما علينا 00 انا مش بتستهويني الأفلام الرعب بس برضو زي ما قلت للملااكبي لازم اتفرج عشان انقد
بس نوعية اميلي بالذات نادره انك تلاقيها فيها اتقان اوي
*******************************
ضياء 00 متزعلش هحاول اشوفه الجمعه بس يا رب يبقي في وقت

أميرة البلطجية said...

شكرا يا كوكي ع الريفيو
كوكي ..انا واحمد جالنا خيبة امل لما ملقناش حلقة جديدة
واحمد زعلان..خدي بالك الولد عنده امتحانات..متضيعلناش مستقبله
يله يا كوكي نزلي الحلقة الجديدة